skribents007.1s.lv

 


Par „Pazudušo dēlu”, Latvijas Dramaturgu ģildi un balvām.Papildināts.


Delfu kultūras sadaļā parādījās informācija par to, ka ,lai atbalstītu latviešu dramaturģiju, taps labāko dramaturgu balva, ko nosaukuši par „Pazudušo dēlu”. Pati informācija  interneta teksta veidā šeit:

http://kultura.delfi.lv/news/theatre/pirmo-reizi-pasniegs-nacionalo-dramaturgijas-balvu-pazudusais-dels.d?id=42682650

Tas pats Neatkarīgajā Rīta avīzē šeit: http://nra.lv/latvija/79952-pirmo-reizi-nosauks-izcilako-sezonas-teatra-dramaturgu.htm

  Amizanti, protams, ka pēkšņi rodas konkursi, top balvas, iesniegti darbi, kad īsti par pašu konkursa izsludināšanu paziņo gandrīz reizē ar rezultātu paziņošanu.

  Interesanta ir pati vērtēšanas komisija. Cienījamākais un autoritatīvākais ir Gunārs Bībers, kura viedoklim es uzticos. Pārējie gan izskatās pielasīti klāt raibumam. Ne jau lai būtu cilvēki ar izpratni par dramaturģiju. Varbūt par izrādēm, bet vērtēt taisās dramaturģiju. 

  Organizatoru paziņojumā izskan ,ka pagājušā sezonā dramatiskajos teātros bijuši 24 autoru 26 darbi, no kuriem vērtēšanai nodoti 18 darbi. Saprotu, ka izveidotā vērtēšanas komisija nespēj izvērtēt lielu apjomu, kaut autoru ,kuri iestudēti pagājušajā gadā, ir krietni vairāk. Tad nu jādomā par to, kas ir „dramatiskie teātri” konkursa organizētāju izpratnē. Manā izpratnē tie ir visi teātri-profesionālie, neatkarīgie, amatieru( no kuriem laba daļa strādā vidēji labāk par dažu profesionālo un valsts naudu saņemošo). Ja sakiet, ka es domāju pareizi, tad to jauni iestudēto latviešu autoru būs daudz vairāk. Tad nevarētu izvēli ierobežot ar valsts un pašvaldību profesionālajiem teātriem.  

 Ja pieminam amatieru teātrus, tad pēc manas nepilnīgās uzskaites pagājšgada 2011.2012.gada sezonā vien ap 10 autoru-dramaturgu( pašu režisoru) piepulcinājās tiem 16,kuri rakstīja saviem kolektīviem 2010.2011.gada sezonā. Nezinu gan, cik no tiem ir pirmo reizi iestudēti, bet tie 10 pāgājšgad, kuru darbu nebija iestudēto sarakstā pirms gada-noteikti.

 Tātad, varam secināt, ka par balvu rīkotāju izpratnē var runāt kā profesionālo teātru latviešu dramaturgu pirmiestudējumu balvu. Te jau parādās tendencioza atlase darbiem, ja galvenais vērtēšanas objekts ir dramaturģisks darbs jeb luga. Jo vēl jau ir  to cilvēku devums amatieteātros, kuri nav režisori, bet saucami par dramaturgiem.

 Savā rakstā par amatierteātriem un latviešu autoriem esmu nosaucis visus man zināmos autorus, kuri iestudēti amatierteātros. Tiesa, viņu vidū nav gandrīz NEVIENA ,kurš iestudēts profesionālajos teātros. Tie, no kuriem izvērtēs izveidotā komisija, ir zināmie, skaļi nemitīgi pieteiktie autori, kuri nez kāpēc ārpus profesionāļu loka netiek atzīti, iestudēti.  Amatierteātros netiek spēlēti. Dažus pieminēto autoru darbus esmu lasījis, pārdomājis un secinājis, ka autori vienkārši maz domā par lugu kā gatavu materiālu iestudēšanai. Varbūt tādēļ viņi der tikai profesionālajos teātros, kur režisora ambīciju vai nevarības dēļ  ir gatavi mainīt un pārveidot literāros tekstus tā, kā prasa režisors?

 Delfu komentāros iznāca jau sākumā interesantas domas izlasīt- par to, kas ir dramaturģija, un vai dramaturģija vērtējama vērtējot  izrādes, kuras var būt neveiksmīgas arī labai un tautā gadu desmitus mīlētai lugai. Kaut tas pats Blaumanis dažādos iestudējumos dažādi vērtēts.

Viens komentētājs De Fekts rakstīja: „Kaut kā muļķīgi sanāk ar to dramaturģijas formulējumu. Ja kāds padullais uztaisīs izrādi, izmantojot "Zaļās Lapas", tad tā telefongrāmata tagad kļūs par dramaturģiju?”  Vai viņam nav taisnība? Kaut tur pat komentētājs Gājputns min, ka ir luga „Telefongrāmata”. Zinot autoru, nedomāju, ka pārrakstījusi Zaļās Lapas vai kādu citu telefongrāmatu. Visas lasītāju pārdomas par to, cik ļurcīgs šobrīd ir dramaturģijas jēdziens padarīts, rada šaubas vai rezultāts konkursam būs nopietni vērtējams . Vismaz šogad. Jo vērtējamās drmaturģijas ir vairāk, bet 'ta nav tikai Rīgas, Liepājas, Valmieras,Daugavpils profesionālajos teātros iestudēta. Vismaz vēertējumu saņemt ir cienīgi ne tikai profeionālajos teātros iestudētie autori. Pat ja uz balvām nevar cerēt. Cilvēkiem svarīgs ir vērtējums.

  Man gan vairāk izskatās, ka literātu un radošo aprindās šobrīd sākas drudžaina Kultūras ministrijas no valsts papildus izsistās naudas literatūras vajadzībām notrallināšana. Vienalga kā, ka tikai labiem cilvēkiem tiek. Jo finansu gads pēc trim mēnešiem beidzas, naudai tad jau jābūt iztērētai. Ja tā nav, bet šī ir ,kā komentāros saka komentētāja Aiva ,Drmamturgu ģildes pašiniciatīva, tad par to prieks, bet mazliet nesaprotami,  vai no tiem 200 000 latu ko literatūrai šogad papildus dabūja Kultūras ministrija, nekas netika dramaturgiem? Vai tiešām viss caur smagnēju un sabiedrības uzticību nebaudošo VKKF, bet dramaturgu profesionālā organizācija tika apieta?  
  Jā, skumji arī tas, ka sen pamanītā un iesāktā Dramaturgu ģildes mājas lapa izskatās nomirusi, tā arī nesākusi īsti dzīvot. Šodienā, kad pat Skribentam007 ir sava maza mājas lapa ar augošu lasītāju skaitu ik dienas, tādai noteikti vajadzētu būt arī Dramaturgu ģildei. Ģilde kā organizācija šķiet vienkārši nosaukums ar reģistrētiem biedriem, kuri tagad pat vairs internetā nav uzzināmi. Uzzināt un lasīt par norisēm gribētu gan.

 P.S.  Saistībā ar vienu no vērtēšanas komisijas dalībniekiem literatūrzinātnieku Gunāru Bīberu saņēmu sajūsmas pilnu zvanu. Nesen esot noticis amatierteātru režisoru saiets vai konference (īsti nezinu),kurā  par drāmu esot runājis G.Bībers.  Pēc lekcijas vai uzstāšanās esot nograndusi aplausu vētra. Amatierteātru režisori sveica savu lektoru ar ovācijām kā izcilu aktieri. Mans informators ir ierakstījis audio šo lekciju. Neesot īsti labā kvalitātē, bet tekstā atšifrēt varot. Ir doma šo priekšlasījumu atšifrēt un ievietot šeit, mājas lapā. Tāpēc man vajag G.Bībera koordinātes, lai saņemtu atļauju publicēšanai. Lūdzu informēt uz manu elektronisko pastu.

Komentāri (11)  |  2012-09-21 08:48  |  Skatīts: 3353x         Ieteikt draugiem       TweetMe   
Rasa* - 2012-09-21 10:29
neko daudz te nerunāšu, tik pateikšu, ka konkrētajai balvai nav ne vismazākā sakara ar KM naudām. un par mājas lapu - jā, vajag to beidzot savest kārtībā. centīsimies to izdarīt pavisam drīz.

Aiva* - 2012-09-21 11:13
Centīšos mierīgi precizēt faktus, lai ,,neuzvilktos" no kārtējā niknuma pret profesionāliem teātriem un valsts naudas tērēšanas.
Konkursu rīko Dramaturgu Ģilde tās biedriem. Šajā organizācijā var iestāties jebkurš rakstītājs, neatkarīgi no tā, vai viņa lugas iestudētas profesionālajos vai amatierteātros. Paši pēc labprātīgas vēlmes tās iesniedz Ģildes biedru vērtēšanai un balsošanai. Viss notiek par pašu līdzekļiem un balvā, cik zinu, nekāda nauda nebūs! Jā, tas neslēpti tik darīts, lai popularizētu latviešu dramaturģiju. Kas tur slikts?! Ja kāds dikti grib pievērsties īpaši amatierteātru iestudētajiem latviešu dramaturgiem, lūdzu, var organizēties kādā biedrībā un - uz priekšu! Bet tas, redz, prasa iniciatīvu un diezgan piņķerīgu darbošanos. Kā pierādījās balsošanā, pat Ģildes biedri nebija īpaši aktīvi. Beigās būs kā Latvijā ierasts - trīs cilvēki būs centušies, smagi strādājuši, bet vesels 1000 atradīs laiku, lai kritizētu, pamācītu, vai vienkārši paķengātos.
Un! Pat ja tā sanāktu profesionālo teātru latviešu dramaturgu pirmiestudējumu balva, kas tur slikts?
Un! Visas tās runas, ka atvilknēs mētājas labās lugas, kuras neviens neiestudē, jo neviens nespēj tās novērtēt, ietilpst slimības ,,neatzītā ģēnija slndroms" aprakstā. Varbūt ir tāds viens gadījums, bet tad 100 citi ,,ģēniji" vaimanā līdzi.
Likšos mierā, jūtu, ka citādi man būs balva nominācijā ,,Pazudušie nervi".

Skribents007* - 2012-09-21 12:33
Šoreiz ne par balvu kā tādu, bet no abiem (Rasa un Aiva) komentāriem sapratu, ka izklāsts gan Delfos, gan NRA interneta versijā bija neprecīzs. Ja tas bija domāts kā Dramaturgu ģildes biedru sapurināšanai, tad labi darīts, bet nerecīzi pasniegts.Jo tagad tādi laiki, kad skatās gan daudzi, bet dara maz.. Ja kāda iespēja popularizēt dramaturgu rosīšanos- vienmēr labprāt.! Tomēr neaizmirstiet arī tos mazos teātrīšus -amatierus, kuri gaida lugas un savus autorus.Arī sava darba vērtējumu, kad viss nav nolīdzināts līdz ar zemi,jo līdz Nacionālā vai JRT labākajiem paraugiem ļoti tālu.
Šoreiz precīzākai dotai publiskai informācijaivajadzēja būt. Jo naidīgu noskaņu pret dramaturģiju un dramaturgīem man nevar pārmest. Lai veicas! Dodiet ziņu par rezultātiem! Jūsu konkursu un balvu pamanīja, cilvēkiem interesēja tālākais. Kā dramaturgi neļaujiet atslābt interesei, veidojiet lugas kāpinājumu...tfu... nu jau aizmuldējos,šoreiz taču par dzīvi ne lugām runājām.


@gajputns* - 2012-09-22 15:00
Jā, patiešām "Telefongrāmata" ne tuvu nav pārrakstītas zaļās lapas :) Kam interesē, varu nosūtīt izlasīšanai.
Par to amatierteātru nostumšanu malā. Jā, saprotams, kāpēc prof. teātru sasniegumu vērtēšana notiek Spēlmaņu naktī, savukārt amatierteātrus vērtē skatēs, tad Gada izrāde utt. Taču dramaturģija- tas ir savādāk. Lai kāda veida teātrī to iestudētu, tai būtu jāūt profesionālai. Realitātē- dažādas kvalitātes lugas tiek iestudētas gan profesionālos, gan amatierteātros. Tā kā pēc būtības skribentam007 taisnība, ka dramaturģiju vajadzētu vērtēt, neskatoties, kur tā iestudēta. (Bet nu- domāju, ka iestudētai gan būtu jābūt, jo aptvert vēl visu to, kas sarakstīts atvilknēm, nav īpaši reāli).
Bet no otras puses. Tas varētu būt ideāls uz ko tiekties. Jo, kā jau Aiva raksta, ģildes biedri neesot bijuši aktīvi, arī to nelielo skaitu lugu lasot. Kas būtu, ja viņiem būtu jālasa vēl visas tās, kas iestudētas matierteātros? Arī tās apkopot nemaz nav tik vienkārši un un vai to var prasīt tā uzreiz no LDĢ, kur algotu darbinieku nav.

Skribents007* - 2012-09-22 15:13
Pareizi! Pats jau mazliet sūkstos par šo asumu tekstā. bet... atcerēsimies kā ar to pašu jauno drmamturgu konkursu tai pašai ģildei izdevās- viena sludinājumu tūre, otra paziņojumu tūre, tad trešā, ka darbi iesniegti, un tad-rezultāti. Vesela luga bija izveidota! Tagad -viens paziņojums, kurā sabāzts kopā tas, kas iepriekš trijos. No vairākcēlienu lugas iztaisīja mazu ,pārprotamu anekdoti. Šogad jau bija ar ko salīdzināt.Kā var dramaturgi!
Iespējams, iepreikšējo reizi palīdzēja tas, ka sadarbības partneriem bija mājaslapa, bet tagad LDĢ tādas vēl nav. Es gan vēl joprojām uzskatu, ka dramaturģijai jābūt augstvērttīgai uz visām skatuvēm. Ja LDĢ biedri uzskata, ka kvalitātīvvākā ir uz profesionālajām skatuvēm, labi, bet mēģināt tad vilkt sev līdzi kvalitātes virzienā visus pārējos būtu ļoti labi.
Nevar visa lLatvijas amatierteātru daļa spēlēt pa riņķi tikai Bankas sešas lugas un Paukša Bokačo! Tas vairs nav interesanti! Amatierteātri veido patiku iet uz teātri tiem, kam tā nav ikmēneša vai iknedēlas nodarbe.Tiem,kuri aizies uz profesionālajiem teātriem,bet sagatavoti ar to dramaturģiju,ko būs redzējuši .ne velti pēc Bokačo uzvaras gājiena Džilin'džera plikumu ēra varbūt daudziem šķita "māksliniecisks izrāviens".
Šobrīd manu rakstu veidoja vēlāk manis saprastās sākotnējās delfu un citur sniegtās informācijas neprecizitāte.

@gajputns* - 2012-09-22 16:17
Kaut arī visu LDĢ biedru saraksts internetā laikam tagad nav pieejams, mani sāk pārņemt šaubas vai pilnīgi visi šie 24 autori tiesām ir LDĢ biedri... (??) Vismaz daži no iestudētajiem autoriem tajā laikā, kad vēl saraksts bija pieejams, tur pavisam noteikti nebija. Varbūt paspējuši pēdējā laikā iestāties, nezinu...
Jā, un starpcitu 2 no 5 pretendentēm uz labākās lugas statusu lasāmas ikvienam internetā, līdz ar to- vai varam gaidīt niknā skrbenta007 vērtējumu? :)

Skribents007* - 2012-09-22 17:05
Saprotu, ka domāts Advents Silmačos un Gals? Padoms labs, bet man nepatīk, ka tkai divi no pieciem.Es jau lugas dabūšu, dažu esmu jau izlasījis,bet... Man vienmēr ir paticis, ja cilvēki var paši izlasīt konkrēto darbu- pēc norādes internetā un tad jau spriest, es pareizi domāju vai galīgi griezs viedoklis? Varētu salīdzināt valodiski un saturiski Blaumaņa un Gundara Silmačus. Tomēr Blaumaņa zināmie tēli tiek atražoti. Man līdz' šim ir bijusi tāda liela negribēšana lasīt jaunos Silmačus, jo uzskatu, ka tas mākslinieciski nav godīhi- spēlēt uz tautas mīlestību vienam autoram un viņa darbam atcerēsimies, ka bija doma Streičam ekranizēt Silmačus kas pārtapa Rūdolfa mantojumā. Streičs neuzdrošinājās ekranizēt ,kas Latvijas kino situācijā nozīmē kanoniziēt vienu priekšstatu par šo darbu . Ja būtu izlasāmi visi darbi, tad jā. Vismaz kā situācijā ar 10 minūšu slavas autoriem.




@gajputns* - 2012-09-25 11:03
Par Galu nezinu, bet internetā ir "12.diena" lasāma.

Par tiem skaļi pieteiktajiem autoriem, kas amatierteātros it kā netiek iestudēti. Nu, vispār jau I.Ābeles "Jasmīns" rādīts Krustpils amatierteātrī, "Dzelzszāle" iestudēta amatierteātros Somijā un Dānijā, Valkas, Limbažu amatierteātrī.Varbūt vēl kaut kur. Nākošais- L.Gundars. Viņa "Burvju aploks" Ventspils teātrī, "Septītais" Sabiles amatierteātrī. Pēc internetā atrodamās informācijas secināms, ka Ivo Briedis strādā vairāk kā scenārists. Pārējiem -jaunajiem, salīdzinoši nesen
augstskolu beigušajiem dramaturgiem, domājams, ka viss vēl priekšā. Vismaz J.Baloža "Visi mani prezidenti" ,man šķiet, būtu pelnījusi, ka tiek iestudēta vēl kaut kur. Kamēr nezaudē aktualitāti ...

Skribents007* - 2012-09-25 14:06
Tā jau ir , ka Latvijā pastāv divas dramaturģijas pasaules.Viena profesionālajiem uz līdzīgu statusu pretendējošo amatierteātru otra- visu pārējo teātru dramaturģija.. Pir'mās daļas pārstāvjji 'pat īpaši necešas tikt amatierpausaulē. Saprotu, naudā no tā nav nekāda ieguvuma., tomēr šāda grupēšanās veido sašķeltību, kas nav laba. Un kļūst arv ien lielāka, jo tos mazos, kam būtu jāāudzina skatītāja gaume, atstāj savai darīšanai.tad arī dara- kā var un māk.


@gajputns* - 2013-10-09 22:23
bet kas traucē amatierteātriem šiem profesionāļiem prasīt tās lugas... Vairums dramaturgu kontaktifnormācija internetā pieejama.

@gajputns* - 2013-11-26 14:22
te arī manas pārdomas pazudušā dēla sakarā - http://tekstiteatrim.wordpress.com/2013/11/26/bestplay/
Nedomāju, ka tāda sašķeltība ir tik liela. un ja arī ir, tad noteikti nebūtu jāveicina...


- Pievienot komentāru:

Vārds:

Komentārs:

Drošības kods:

Atpakaļ