skribents007.1s.lv

 


“10 minūtes slavas” finālistu lugas. Analīze un pārdomas.


Paldies vietnei www.kroders.lv   par iespēju izlasīt un pārdomāt jauno  autoru ( par dramatiskiem visus nevar saukt) veikumu no projekta „10 minūtes slavas’, ko „Dirty Deal Teatro’ 6. Jūnijā noslēdza ar fināla pasākumu. Kroders.lv  laipni visiem interesentiem ļauj izlasīt finālistu darbu veikumu. Lasīsim  un skatīsim.

Lugas izlasāmas šeit: http://kroders.lv/10-minutes-slavas-finalistu-lugas/#comments

  Pirms lasīt, pārdomāsim to, kā vērtēsim veikumu?

Kā teātra izrādei piemērotu  vai nepiemērotu veikumu:

1)      Dinamiskums, darbība,

2)      Sižets, stāsts, kas aizrauj ,neaizrauj.

3)      Iespējamās auditorijas lielums.

  Kā tipiskai skatuvei vai netradicionālai spēles telpai domātu darbu?

Autora iegūtās izglītības sekas darbā. Vai jūtam, ka dramaturga vai literāta izglītība ir palīdzējusi?

Vai darbs ir kas jauns, interesants, latviešu dramaturģijā? Ideju svaigums.

Darba  slīpējums. Cik nostrādāts, pārdomāts ir darbs?

Domāju, īsai analīzei par katru darbu pietiks, ja nosauktie punkti tiks apskatīti. Tad sāksim!

    Sandija Kalniņa. PUĶUZIRNIS UN DEBESSMANNĀ .

Autore ilgi saistīta ar teātri, specifika nav sveša. Iegūta dramaturga izglītība. Strādājusi pie teātra iestudējumiem.   Tātad, piedodamā būs maz. Vērtējumam jābūt profesionāļa cienīgam un stingram.

  Vēstījums par divu dažādu būtņu tuvināšanos. Dialogs, kuru varēja arī nesaukt par lugu. Vairāk lasāms nekā skatāms. Izvēlētie tēli man šķiet pirmajā brīdī teatrāli neiespējami. Teātrī viss iespējams. Ar darbu, izdomu, bet autores dotie uzstādījumi potenciālam režisoram uzdod vairāk jautājumu- kā realizēt, nevis palīdz darbā. Dialogi ir interesanti, bet ne darbību rosinoši. Statisku bildi dodoši. Tas izrādei nav labi. Sākumā šķita, ka divu tēlu izrāde, bet vēlāk parādās viss ēdamrīku komplekts. Gribēju sākumā arī darbojošos personu sarakstu. Tā nav.

Darbība nav dinamiska, bet plūdeni rimta. Par mīlestību, redzīgumu, saskatīšanu. Vai to visu nevarēja bez tāda no cilvēciskās sabiedrības atsvešināta risinājuma ar tēliem, kas nav cilvēki? Varēja.

Atsauc atmiņā Sakses „Pasakas par ziediem.” Vārdi šķiet likušies tekstā kā gadījies. Liekvārdības velniņš uzdarbojies un pašcenzūras rūķītis slinkojis.

Secinājumi- darbs par īsu atsevišķai izrādei, bet nepieciešamie skatuviskie risinājumi veidot diptiha tipa iestudējumu  neļaus. Nebūs daudz iestudēt gribētāju, bet pie tā vainojama autore, dodot sarežģītu vidi īsam tekstam. Lai izdodas atrast savu režisoru!

   Agnese Rutkēviča. DZĪVNIEKS.

Autore dramaturģiju apguvusi divās augstskolās, darbojusies kā aktrise. Būtībā pēc izglītības profesionāle, kura nemitīgi ārvalstīs papildinās. Atlaižu nevar būt.

  Autores veidotais lugas eksemplārs nepatīkami pārsteidz ar foto titullapā. Nepatīk tāda vizuālo priekšstatu uzspiešana. Tas iespējamajam iestudētājam var palīdzēt, bet var arī radīt nepareizu priekšstatu un atgrūst.  

  Tēlu sistēmā autores veidotā vīriešu-sieviešu proporcija 4:1 nav aktrisēm labvēlīga. Tā pati viena aktrise-balss.Trupām, kurām jādomā par savu cilvēku nodarbināšanu, tas var sagādāt vilšanos.

Lugas apjoms-līdz 2 stundām-pilnvērtīgai izrādei vajadzīgais. Paldies par starpbrīdi! Arī teātra kafejnīcai sava naudiņa jānopelna.

  Teksta noformējumā vajadzētu atdalīt remarkas no varoņu teksta, citādi tāds pavirša darba iespaids.

  Darba tematika tipiska labi paēdušiem, situētiem autoriem- kas var būt labāks par nabadzīgu ļaužu dzīvi attēlošanā? Nemitīgais, augstos toņos notiekošais abu brāļu Jāņa un Kārļa dialogs, kuru pārtrauc autoveikala šofera ierašanās, telefonsarunas, Ingas(balss no radio) ierašanās reālā izrādē būtu uztverē notrulinošs un pārāk vienveidīgs. Sasmīdināja latviešu autoru tendence, nemākot dramaturģiski panākt darbības saasinājumu, ievest darbībā zilu personāžu, geju. Latviešu auditorijā tas nostrādā, bet būtībā kļuvis par klišeju, apliecinājumu literārai mazspējai. Interesants, bet skatuviski   grūti atrisināms ir reāla suņa tēls , īpaši fināla ainās.

  Būtībā autore ir cerīga, kaut konkrētā luga veidota, galīgi nedomājot par reāla uzveduma iespējām. Kliedzošie dialogi kļūst notrulinoši maziedarbīgi, sižeta ziņā var sagaidīt „Kolka Cool” līdzīgu attieksmi. Spēles telpa pieņemama, bet bomzīgā vide ir nomācoša un depresīva, lugā nav vai ir ļoti maz politīvā. Arī šī autore prasa iestudētājam veikt grūtus tehniski uzdevumus( suns dažādās ainās),kuri gandrīz nerealizējami. Luga ir skumja, depresīva.

     Toms Krauklis. NEATGRIEŠANĀS.

Krodera.lv autora apraksts īss. Nodarbojas ar daudzām daiļajām mākslām. Tāds dzīves mākslinieks, kas daudz sapņo.

  Tagad par lugu. Pusstundas vai mazliet ilgākas izrādes materiāls ar 4 personām, no kurām 2-sievietes un vīrieša balss(nez kāpēc lomu sarakstā aizmirsta). Nemīl, nemīl autori aktrises un negrib dot darbu, bet Krauklis mīl! Paldies par to! Bet teātra kafejnīcai nopelnīt negrib ļaut! Vajadzēja garāku un starpbrīdi, lai ir laiks maizīšu un kafijas tirdzniecībai!

Jaunais pāris Gustavs un Helēna, bet pretsvaram-viņu „bijušie” Alfs un Monika. Ļoti labi saķimerēti raksturi, situācijas, sižeta attīstība. Mazliet fantastiska škiet Helēnas naudas pielūgšana kā cilvēkam ,kas audzis bagātā ģimenē. Mazliet lec ārā no teksta krieviskie lamu vārdi. Bez tiem varēja iztikt. Ņemot vērā, ka analizēju lasīšanas kārtībā, pagaidām interesantākā luga. Katra persona ar savu raksturu. Vienīgi trafaretā fatālās vēža slimības pieminēšana smīdina. Bez štampiem-pagaidām neviens autors. Darbības vide ļoti piemērota uzvedumam,viss –vienās dekorācijās. jaunas aktrises apakšveļā arī vienmēr labi izskatās .Domājot par to, kā es iestudētu fināla dedzināšanas skatu- vienīgais ,kas varētu sagādāt tehniskas grūtības iestudētājam. Citādi- paldies. autoram! Labi būtu ,ja darbiņš 1,5stundām- pilnai izrādei. Tad iestudētāju būtu vairāk. Pa amatieru pirmizrādēm vien autors braukātu. Kaut cer noteikti uz Nacionālo. Izskatās- nākotnē būs!

     Dāvids Keišs. ABITUR

  Skolu tikko pabeidzis vidusskolnieks raksta par sev zināmo vidi. Žūrijas un skatītāju vērtējumā- lasījumu uzvarētājs! Kā tādu skatīsim. Tad jābūt labākam par Kraukli. No astoņām personām -2 sievietes. Atkal-nemīlam aktrises. Jaunas meitenes mīl teātri! Par viņām jādomā!

  Labi, par lugu. Lugas apjoms-apmēram stundu garai izrādei. Ar pretenciozo nosaukumu un paskaidrojošo tekstu-laikam tēmē uz starptautisku auditoriju. Lai tā būtu. Īsas ainas ar daudzām darbības vietām. Teātra skatuvei nepiemērots vai grūti piemērojams literārs darbs. Paskatījos pasākuma nosaukumu-dramaturgu lasījumi. Lai tā būtu- mazas īsfilmas scenārijs, bet teātrim ļoti nepiemērots. Īsfilmas, kura atspoguļo šolaiku Rīgas vidusskolēnu dzīvi ar problēmām, laimīgu un atraidītu mīlestību. Ar „noteikti nepieciešamo’ narkotiku lietošanas pieminēšanu, ar traģēdiju, bet ne ļoti optimistisks stāsts. Nav brīnums, ka autoru atzina par uzvarētāju. Tomēr aprakstītais šķiet pārāk tieši ņemts no dzīves. Vai autors spēs tikpat labi atrast dzīvē materiālu nākošajam darbam? Tēlu sistēmā tradicionāli trūcīgais izrādās labākais no kompānijas, bet pārtikušāko, protams, turība ir sabojājusi. Vienīgo meiteni autors nobendē un pozitīvs fināls ainai pie aizberamas kapavietas neiznāk. Dramaturģiski kopā ar Kraukļa darbu – labākie. No štampiem izpantota gestapo un NKVD praktizētā gaismas stara laišana sejā pratināmajam. Mūsdienās izmeklētājam par to var uzsūtīt prokurora pārbaudi, cik zinu. Cilvēktiesības taču! Gļēvulis  un nodevējs atzīstas, bet ar visu to- smags teksts. Par maz pozitīvā pretstatā negatīvajam. Tas nomāc. Cerams, ka pirmais cerīgais nebūs arī autora pēdējais cerīgais darbs.

  Edgars Niklasons. PERSONAS KODS .

  Autors- profesionāli izglītots dramaturgs ar vairākās valstīs iegūtu izglītību, arī aktiera darbā. Dramaturgu profesionālās organizācijas loceklis. Strādā arī kino scenāriju žanrā.

  Konkrētais darbs- viencēliena luga nepilnām divām stundām. Nav domāts par teātra kafejnīcas vajadzībām. 4 darbojošās personas, no kurām 2-sievietes. Tātad, aktrises mīl, darbu viņām gādā.Viens- piecgadīgais Valters… Nacionālajā teātrī uz sezonas noslēguma Skroderdienām Antonijas meitiņas tēlotāja vienmēr ir, bet vai šādai lomai piecgadīgu  puiku var dabūt? Lasīsim lugu, skatīsim…

  Mazais Valters ir lugas uzbūvē domāts kā darbības katalizators. Persona, kurš savā piecgadnieka tiešumā mēģina lāpīt savu un reizē citu pasauli un dzīves. Autors mums it kā dod finālā cerību, ka Valteram tas izdosies. Sakārtot savu pasauli. Lugā visi ir ar saviem mērķiem, uzdevumiem, kuri, kā jau tas bieži gadās, nesakrīt tiem, kuriem jābūt vienotiem. Pagaidām- ideāla darba apskats. Tiešām, tekstu izlasīju ar interesi. Tad sāku meklēt utis Lugā. Pirmā. Teksts un nosacītās darbības vietas nerosina uz neko vairāk kā statisku teksta atrunāšanu. Lugu glābt varbūt varētu mazizmēra  spēles un skatuves laukums, kad neprasās pēc reālas darbības, bet pietiek ar to, ka skatītāji seko aktieru mīmikas niansēm (kamerizrāde). Iespējams, ka var arī kamerizrādes apstākļos atrisināt daudzo sižetā paredzēto darbības vietu atspoguļošanu. Tas- lai neiegūtu runājošo, mazkustīgo rumpju izrādi, kādu provocē autors ar savu darbu. Pati lielākā problēma-Valtera tēlotājs. Nevaru iedomāties tik mazu bērnu ,kurš veiktu tik nopietnu, precīzu aktierisko uzdevumu. Kas atcerēsies puisēnu no filmas „Ezera sonāte” vai citus piemērus- es runāju par iespējām teātra uzvedumam, bet ne filmai.

Runājot ar vienu pēdējā skaitīšanā piedalījušos tautas skaitītāju, sapratu, ka teksts skaitītāja mute ielikts neīsts. Tā ir tīra autora ilūzija par šo procesu. Patāla no realitātes. Varēja būt cits teksts, ko  ielikt mutē Edvardam. Atkal kārtējo reizi jaunais dramaturgs izveidojis lugu, kuras pirmizrāde tehnisku un aktierisku risinājumu problēmu dēļ ir maz iespējama. Kaut, var jau atkārtot Šapiro kādreizējo gājienu, kad paņirgājoties par aktieriem, vecišķiem tēlotājiem uzticēja mazu bērnu lomas (daudziem nav noslēpums Šapiro viedoklis Jaunatnes teātra periodā, ka gados veci aktieri iestudējumos grūti izmantojami). Tas- par lugu viss.

  Pēdējais finālists Rūdolfs Miķelsons savu kinoscenāriju nav devis Kroders.lv, tādēļ neko pateikt nevaru. Pēc Miķelsona scenārija „Ļaunuma atspulgs” topot filma, tādēļ gaidīsim filmu, varbūt pēc tās iznākšanas redzēsim scenāriju, izlasīsim.

   Pārdomas kopumā. Interesanti dialogi vēl nav luga. Teksti, kuri nerosina  darbību aktieriski, ir teatrāli mazāk iedarbīgi. Režisors ar aktieriem meklēs darbību, kustību risinājumus, bet tas būs mākslīgs, darbietilpīgs process, kurā tērēto laiku  labākā tekstā, kas darbību saka priekšā, var izmantot sīkāko detaļu izstrādāšanā. Izrāde ir komercprodukts un iztērētais iestudēšanā laiks- iztērēta nauda.   Autoriem labāk jāredz spēles laukums, jāmācās redzēt izrāde savā lugā. Vienmēr teātris redzēs citādāk kā autors, bet autoram ir iespēja tā uzbūvēt lugu, ka izrādi var spēlēt tikai pēc autora noteikumiem. Vai arī- iestudētājs izgāžas ( kā Atkočūns ar Trīni Dailē). Lai ir kā viens no pirmskara meistariem teica jaunākam kolēģim par Blaumani: „Sunīt, kas tur ko mēģināt? Kā tu jautāsi, tā es atbildēšu.” Lai autors palīdz ar lugu teātrim izrādes tapšanā nevis uzdod virkni problēmjautājumu izrādes tapšanas procesā. Kopumā-  cerīgi, ja ieguldīs darbu turpmāk. No šiem autoriem var un drīkst prasīt labāk, Izcili –noteikti vēl nav. Tikai cerīgi.

  Nevajag uzskatīt piezīmes par sieviešu tēlotāju skaitu un kafejnīcas apmeklējumam paredzēto laiku kā ņirgāšanos par autoru. Teātris ir liels organisms. Aktieru kolektīvs un interese par lomām ir nemainīga .Tradicionāli sieviešu lomu ir mazāk. Ir novērtēti savulaik autori, kuri rakstīja sieviešu sastāvam. Arī  kafejnīca ir teātra daļa, kurai jāpelna. Pirms izrādes un starpbrīdī, ja tāds ir. Tas nav galvenais, bet autora domu par visām teātra interesēm teātra direktors, domāju, vienmēr spēs novērtēt.
  Katram autoram un darbam varēja un vajadzēja  veltīt vairāk laika, bet Skribents007 nav ne Akurātere, ne Radzobe, ne Hausmanis. Bezkauņas maz uzklausa,bet pateikt ,kaut īsi, bija vēlēšanās. Ņemiet par labu vai suniet no panckām ārā!
P.S. Visiem,kuri vēlas manu viedokli lamāt vai slavēt, iesaku tomēr, pirms runāt, rakstīt, darbus izlasīt! Ir vērts! Pirmais Māras Zālītes dramatiskais darbs bija salīdzinoši vienkārši drausmīgs un nebaudāms ne literāri , ne skatuviski. Šie par šodienas Zālīti 10x labāki!

Komentāri (18)  |  2012-07-15 19:53  |  Skatīts: 9024x         Ieteikt draugiem       TweetMe   
Rasa* - 2012-07-17 21:10
paldies par darbu izlasīšanu un iedziļināšanos! atsauksmes lasīt pagaidām vairāk interesanti kā kaitinoši, tā kā - nākamajā sezonā gaidīsim uz 10 min. lasījumiem! mazums, kāds ieteikums radīsies arī klātienē, turklāt līdzēs topošajam dramaturgam.

skribents007-Rasai* - 2012-07-17 22:19
Paldies! Šos jaunos kaitināt nevēlējos, bet - lai padomā ne tikai emocionāli, bet arī racionāli- cik viegli vai grūti un potenciālajam iestudētājam interesanti ir darbi. Tehniski, veidojot yzrādi,jo lugai jātop izrādē, lai dzīvotu.

Rasa* - 2012-07-18 00:52
piekrītu! luga ir daļa no kaut kā lielāka, par ko arī der domāt.

@gajputns* - 2012-08-03 14:15
kam interesē dot lomas sieviešu dzimuma aktrisēm un starpbrīdis - noderēs šīs luga http://tekstiteatrim.wordpress.com/2012/07/01/ziemelmeitas/
Tāpēc arī laikam to iestudē tik daudz :)

skribents007-gajputnam* - 2012-08-03 18:27
Acīmredzot, autoriem jāraksta vēl vairāk, domājot par sieviešu lomu tēlotājām par Ziemeļmeitām-paldies! :)

@gajputns* - 2012-08-09 16:44
Vai arī par šīm uzvarētājlugām būs kāds komentārs? :) http://www.diena.lv/kd/teatris/jauno-dramaturgu-lugu-konkursa-laureati-rutkevicaa-niklasons-un-svjatskis-13961996

@gajputns* - 2012-08-09 16:45
ak, jā, par vienu jau ir ... Un par trešo, es pat nezinu, vai tā, kur izlasāma publiski.

Skribents007* - 2012-08-09 21:31
Noteikti-būs. Par konkursa norisi, arī- no las;itās informācijas radās pārdomas. Par situāciju,lugām, autoriem.

@gajputns* - 2012-08-14 20:12
pārdomājot sieviešu lomu svarīgumu tekstiteatrim lapā pat jauna kategorija- atlasītas lugas, kurā ir vai nu tikai vai proporcionāli daudz vairāk lomu sievietēm
http://tekstiteatrim.wordpress.com/category/ipasas-kategorijas/vairak-sieviesu-lomu/

Skribents007-Gājputnam* - 2012-08-14 20:44
Teikšu, ka būtu labi par šo un citiem jaunumiem infromēt vismaz amatierteātru režisorus. Viņiem esot ikgadēja sapulce, rudeņos, kurā informē par jauno. Man teica, ka dažreiz ir iespāids, ka orfanizatoriem ir problēmas lietderīgi aizpildīt laiku. Informācija par teksti teātriem un tieši jaunumiem, būtu laba. Varbūt var tad piedāvāt arī senākus, bet spēlētus autorus,kurus zina neliela daļa režisoru?

@gajputns* - 2012-08-15 16:49
kas rīko to sapulci? Par autoriem, protams, ka noder dažādu senumu autori, spēlē taču gan Alunānu, gan Blaumani utt.

Skribents007* - 2012-08-15 18:23
Pajautāju, esot tāda vieta- nemateriālā kultūras mantojuma aģentūra.Notiekot rudenos. Tur D.Grīnvalds ir ar saviem kopojumiem diskos, bet teksti teātrim ir kaut kas cits, manuprāt,. Dace Vilne tur ir -Dace.Vilne@knmc.gov.lv
67228985
67227405


@gajputns* - 2012-08-16 12:09
NKMA zinu, mēģināju sūtīt reiz epastu, man vairākas reizes diemžēl atmeta atpakaļ. Zvanīt par saviem līdzekļiem savukārt man kaut kā negribas...
D.Grīnvalds savukārt ļoti labi zina par tekstiteatrim eksistenci.

Skribents007* - 2012-08-16 12:14
Pajautāšu savam informācijas avotam, pats nezinu.

@gajputns* - 2012-09-18 11:50
nu, re- PK autors tomēr ir strādājis pats par tautas skaitītāju. Intervija - http://www.mixcloud.com/radionaba/remarka-28072012-edgars-niklasons/ (tas par to ilūziju par procesu)

Skribents007* - 2012-09-18 16:15
Pamaniju, ka stradajis. Kad konsultejos, man teica, ka visadi stradataji bijusi.Dazi pat atlaisti. Darbu var darit dazadi. Manam padomdevejam kuratore citadi macijusi. Uzskatisim-literara fantazija par skaitisanu.

@gajputns* - 2013-01-02 15:42
gan par šiem lugu lasījumiem, gan visiem citiem var izteikties šeit http://dramaturgija.latvianforum.net/f2-dramaturgija Arī par citām ar dramaturģiju saistītām tēmām. Pamatā gan forumu skatās , bet neizsakās, bet .. kādam/kādiem taču ir jāsāk...

Skribents007* - 2013-01-08 20:57
Paldies! reģistrējos. Kaut forumu arī šeit es varu izveidot, bet tikai reģistrētiem lietotājiem. Tad arī komentēšana automātiski ir tikai reģistrētajiem-tā es saprotu.


- Pievienot komentāru:

Vārds:

Komentārs:

Drošības kods:

Atpakaļ