skribents007.1s.lv

 


Teātris un dramaturgs.


Komentāri:

Skribents007* - 2012-11-07 21:04
Par ro, ka autoramJānim Balodim ir darbs, arī man ir prieks, bet esošā situācija nav īpaši iedvesmojoša autoriem, jo , cik saprotu, to iespēju nav ļoti daudz, un balstīties tikai uz to, ka kādam kaut ko izredīģēt,'pierakstīt- tas radoši un literāri , domāju ka nepilnveido. ne velti no tādiem DDt plašā straumē ienāk jaunā režisoru paaudze lielajos teātros un reāli izput., apjūk. Nemāk strādāt lielai auditorijai. Var priecāties par tādiem DDt, ja Dailē, Nacionālajā, Krievu teātrī , Daugavpilī viss dramaturģiski un režijā ir ideāli, skatītāji uz rokām nēsā. Tomēr tā nav, Daugavpils pēdējā iestudējuma krīze, Dailes nespēja izmantot lielo skatuvi un visas sēdvietas, pat Nacionālajā scenogrāfiski saāurina, pietuvina ar dekorācijām spēles telpu. Labi, par NAcionālo man ir hipotēze, ka pēc zaglīgā un tiesātā direktora vadībā veiktā remonta kaut kas ar akustiku ir sabojāts, un scenogrāfi ar augstajām, tuvajām fona sienām glābj celtnieku sabojāto, lai skaņa tiktu līdz skatītājam. Nacionālajā vienmēr ir bijuši aktieri, kas vārdu varēja ainest līdz otrā balkona beigām, bet pārējos- ūķīšu režisori kļūst izmisuši, kad vajag kaut ko lielu izveidot. Arī ar normālu dramaturģiju netiek galā. Jo slavēti un loloti tieši par sav a ES un ūķīšu estētikas lološanu. Nesagatvo lielajai skatuvei.

Skribents007* - 2012-11-19 14:05
Piekrītu, ka teātrī jābūt iespējai eksperimentiem, citam skatījumama, bet tam jābūt, nepazaudējot tradicionālo, jo teātra pasaules būvēšanas uz eksperimentatoru veikuma šobrīd parāda problēmas. Nespēja izmantot lielas formas, tēmas,liela, profesionāla teātra apjomus. Nez kāpēc tie mūsu eksperimentatori, ienākot profesionālajā teātrī vēl arvien grib eksperiemntēt, kaut būtu laiks uz eksperimentos gūto pieredzi "paņemt" skatītāju.
Šobrīd, kad teātra eksperimentatori negrib balstīties uz nopietnu dramaturģiju( nemāk, neprot?), profesionālā teātrī , kur nevajag 3-4 izrādes,bet vairāk, daudz vairāk, rodas problēmas. No vienpusīgi attīstītām prasmēm, kuras nav derīgas visiem skatītājiem, visām spēles telpām.Nav derīgas izrādēm, kuras top uz lugas jeb nopietnas ,tradicionālas dramaturģijas pamata. Arī skatītāji ir citi gan alternatīvajos ūķīšos, gan lielajos teātros. Acīmredzot, talanta dažreiz pietiek, tikai lai aizkustinātu savus radus un draugus, bet ne tūkstošus,kuri gatavi pirkt biļetes.


Skribents007* - 2012-11-24 11:18
uzskatu, ka dramaturgs, veidojot darbu, jau to paredz notreiktiem iedstudēšanas nosacījumiem. Tātad prasmīgam režisoram jāizvēlas literārais materiāls, kas atbilst iestudēšanas vietai, potenciālajiem skatītājiem. Skatītājus,protams, var audzināt, veidot mazliet citādu izpratni, bet tā, lai piedāvātais neizskatās vienkāsrši un tikai- es tās tikai protu. Vismaz tā tie nedaudzie dzirdētie autori ir stāstījuši-strādā konkrētai auditorijai, ieliekot savu redzējumu.


  Jo mazāk gadās skatīties  teātra izrādes, jo vairāk laika lasīt. Lugas, dramaturgu paveikto. Izrādes tiek skatītas mazāk un mazāk. Citi noskatās, pastāsta. Stāstītais galīgi nemudina iet uz teātri, lai pats redzētu.

  Lasu internetā informāciju. „Dirty Deal” lepni ziņo par to, ka viņi darīs un veidos –jaunu teātri. Citādāku kā līdz šim esošais. Iespaids tāds, ka „netīrās vienošanās, rīcības, izturēšanās” saukļa nesēji līdz šim ir izveidojuši absolūti nepārspējamu Šekspīra „Hamleta” iestudējumu, uz kuru laužas gadiem iepriekš piesakot biļetes kā uz ekskluzīvu restorānu angļu klasiķa iestudējumu pārzinātāji. Arī Blaumaņa „Indrāni” ir tikuši uzvesti tik ģeniāli, ka citi Latvijas režisori vienprātīgi savas cunftes sapulcē izlēmuši vairāk neiestudēt šo klasiķa lugu, jo DDT pārspēt neesot iespējams! Vārdu sakot, kā darbs, tā absolūti ģeniāls un nepārspējams iestudējums, ko rāda jau gadu desmitiem! Viss ir vienmēr tik izcili, ka tradicionālā dramaturģija ar klasiskajiem  izrāžu veidošanas principiem vairs nesniedz neko jaunu! Tagad pēc tradicionālās dramaturģijas un režijas Everestu sasniegšanas Latvijā tiek meklētas jaunas virsotnes Latvijas teātrī. Augstums-ne vairs niecīgie un daudzkārt sasniegtie Everesti, bet tuvošanās kosmosam. Tuvākās nākotnes plānos.

  Protams, tā ir paņirgāšanās par pasākumu, kur retam priekšnesumam ( par izrādi tos bieži ir grūti saukt) ir vairāk  kā 3-5 izrādes. Tātad, ne visu sasnieguša talanta tālākie meklējumi, bet gan tradicionālās dramaturģijas un teātra nespējnieku pašapmierināšanās un izrādīšanās niecīgos spēles laukumos ar salīdzinoši milzīgu reklāmu. Jā, arī dramaturģijai šajā „netīrajā darījumā” nav svarīgākā vieta. Ne velti šogad vērtējot labāko latviešu dramaturģiju, vērtēti tika(tiks?) iestudējumi.

  Pēc šī garā ievada runāsim par to, kas mudināja šādu tekstu rakstīt.  Mans paziņa atrakstīja, ka viņa kolēģe īsā vēstulē minējusi, ka varbūt kādam vajag jaunāko darbu. Lugu. Jo kolektīvā, kuram darbs tapis, vairāk domā par to, KĀ spēlē nevis KO spēlē. Acīmredzams autores aizvainojums, sāpe par to, kā izturas pret viņas veikumu. Tas teātra kolektīvā, kur darbs tapis pēc speciāla pasūtījuma!

  Acīm redzot, lielā ierastā brīvība, iestudējumus veidojot, izpaužas literārā teksta ignorēšanā, tikai izmantošanā, lai izrāde vispār taptu. Nevis literārs teksts paņemts, lai to pilnībā izmantotu autora domu iespējami spilgtākai un saistošākai atveidei uz skatuves. Tā ir slimība, ar kuru slimo praktiski visi uz „lielo mākslu” pretendējoši teātru kolektīvi. Tad nu ir tā ,ka „Spēlmaņu naktī” dramaturgus īsti nepiemin. Laikam jau nav par ko, ja jau paši tā saucamie dramaturgi intervijās saka, ka iestudējuma literārie teksti tapuši iestudēšanas procesā, bet dramaturgs vienkārši pierakstījis citu teikto, atrasto. Starp citu- arvien plašāk izmantots darba veids mūsdienu teātru iestudējumos.  Dramaturgs kļuvis par skatuves darbā notiekošā fiksētāju, hronistu. Vienkārši, lai „režisors”  un aktieri atcerēties  tos nejauši pār lūpām pārvēlušos teikumus arī nākošajā mēģinājumā. Iestudētāji, kuri laikam nejūtas tik spēcīgi, lai paši veidotu dramaturģiskus tekstus „no nulles”, izmanto principu, kad iedod kādu sev mīļu grāmatu dramaturgam, lai dramatizē. Arī tā dara bieži vien.

  Kā es esmu teicis par citiem, vārda mākslas veidiem, autors var visu, ja skatītājs,lasītājs, klausītājs to ar urravām par labu atzīst, slavē. Tomēr tas, ka ilggadīgie teātra vērotāji arvien biežāk viļas  redzētajā, liek pārdomāt notiekošo. Teātru direktori slavē sevi par to, ka teātri gandrīz 100% apmeklētāju pilni. Tiesa- gandrīz. Interesanti, ka bieži vien, vērtējot redzētās izrādes, ilggadīgie skatītāji atzīst, ka aktieri centušies, spēlējuši, bet no pašas lugas nekā neesot….

  Šādi vērtējumi, kā tikko minētie, atkārtojas. Tātad, tā ir situācija. Problēma, manuprāt, ir dramaturģijā. Laikam ne jau tāpēc, ka autoru nebūtu vai nemācētu rakstīt, bet tāpēc, ka iestudētāji pirmkārt redz sevi nākošajā izrādē kā galveno nevis literāro darbu kā pamatu. Tas, ka pieprasītākie režisori ceļo pa Latvijas teātriem veidojot sezonā pa 5-8 izrādēm, nepārliecina, ka izvēlētie literārie teksti ir pārdomāti izvēlēti, iestudēšanai izvērtēti. Tā ir dragāšana, kad tiek pelnīta nauda. Tikai tas.

  Tagad par arī manis šajā rakstā mazliet piemirstajiem dramaturgiem.  Esošā situācija nemudina rakstīt, lai piedāvātu savu darbu teātriem. Jo šodien ir skaidrs, ka teātri iedos kādu grāmateli dramatizēšanai, atļaus pierakstīt iestudēšanas procesa tekstus Iestudējuma vajadzībām. Gatavu lugu? Teātrim? Padomājiet par to, cik daudz ir to jauniestudējumu, kuriem bija vajadzīgs dramaturgu veikums- lugas jau pirms iestudēšanas? Cik no tām bija jaunas latviešu autoru lugas?

 Esošā teātru situācija grauj latviešu dramaturģijas nākotni. Ja paskatās, tad tas, ka par vienu no „dižākajiem” pēdējo gadu veikumiem latviešu dramaturģijā atzīst neko citu kā Blaumaņa Skroderdienu tēlu sistēmas plaģiātu, ir drausmīgi. Ja otra autora, klasiķa, tēlu sistēmu un vidi kopēt par normālu uzskata cilvēks, kas vada dramaturģijas kursus iesācējiem, kas māca jaunos dramaturgus vienīgajā valsts mācību iestādē, tad kur gan tālāk šajā  vēlmē nedomāt, nesniegt savu, atšķirīgo dramaturģijā?  Lai taptu labas, skatītāju mīlētas lugas, tām jābūt iespējai nonākt uz teātru skatuvēm. Atcerēsimies, ka ilgus gadus uz skatuvi varēja cerēt P.Putniņš, H.Gulbis, G.Priede. Pārējie- ja bija tapis kas tiešām izcils. Dažs teiks- tie bija padomju gadi. Jā, bija, bet teātriem tāpat prasīja pilnas zāles. („Čikstētāju laikos” tādas nebija.)  Dažs teiks, ka neiestudēja tāpēc, ka valdība neatļāva politisku iemeslu dēļ. Tā savulaik teica pat pirmajos neatkarības gados tagadējais klasiķis P.Putniņš. Kad ļaudis redzēja tās padomju laika iestudēšanai atraidītās lugas, bija saprotams, ka darbi bija kvalitātē zemāki.  Tikko  valsts apbalvojumu saņēma H.Gulbis. Zināms dramaturgs, bet to iestudēto lugu nemaz tik daudz nebija! Ir ne ļoti daudzas labas lugas, kura iestudēja. Savukārt autori zināja, ka tad, ja taps kas labs, teātri to paņems. Bija mērķis , uz kuru tiekties, kam strādāt. Šobrīd Latvijas dramaturgiem tādu ir maz. Cerības uz gatavas lugas iestudēšanu- mazas. Lasītās jaunākās lugas, kuru autori mācījušies kā profesionāļi, liecina, ka ļoti bieži domāts par sevi, autoru, bet ne par lugas teksta piemērotību reālam iestudējumam uz reālas skatuves. Tas nepārsteidz, jo jaunos autorus māca dramaturgs, kura dižākais veikums- Blaumaņa lugas tēlu sistēmas un vides kopēšana jeb plaģiāts . Viņš to spējis apaudzēt ar diezgan ļurcīgu tekstu, kas ne tuvu nav tik precīzs kā Blaumanim. Labi, ģēniji, paši raksta nevis māca otram, visnegantākie teātra kritiķi ir caurkritušie aktieri, bet tomēr. Bez iespējas ar gatavu dramaturģisku darbu tikt uz teātru skatuvēm lugu rakstīšanā attīstības nebūs. Vai šodienas režisori tiek mācīti tā, lai spētu izmantot gatavu literāru darbu, lugu, arī ir pārdomu vērts jautājums. Situācija nav laba, kritēriji zūd, ticība konkrētiem teātru kolektīviem kā kvalitātes standartu uzturētājiem –arī. Teatrālajai Latvijai nevajadzētu pārvērsties par „netīru darījumu” vienizrādes iestudējumu purvu. Teātrī viss notiek cikliski. Ir meklējumu periodi, tad ir atgriešanās pie klasiskajām vērtībām, bet nevajadzētu nonākt tik tālu, ka nebūs vairs klasisko vērtību zinātāju un uzturētāju.Daži saka, ka Alvis Hermanis tagad atgriežoties pie klasikas. Vai viņš vai kāds cits to spēs? Izrauties no pašdarināto tekstu purva.  Šobrīd autoros vēlmi veidot gatavus literārus darbus- lugas, uztur vienīgi daļa amatierteātru, atsevišķi profesionālo teātru režisori. Šobrīd ir tā, ka piemērotu lugu trūkums izjūtams pat amatierteātru kolektīvos. Vienkārši nav. Jaunu, skatāmu, iestudējamu lugu.

 Tikko pamanīju rakstu  https://www.diena.lv/kd/teatris/dirty-deal-teatro-bus-savs-dramaturgs-13976229?cp=1#comments
par to ,ka DDT būs dramaturgs. Kas? Cilvēks, kura pienākums būs veidot topošo izrāžu literāros tekstus. To darīs Jānis Balodis, cilvēks, kura 'vārds minēts daudzu iestudējumu sakarā, bet īsti nav nosakāms tieši viņa veikums, jo bieži vien vienkārši piefikšē rsdošās grupas tekstus. Tāttad precīzi - radošās grupas stenogrāfists, tekstu korektors. Acīmredzot, saistībā ar Baloža vārdu  nopietnu dramaturģiju vairs nesagaidīt, cilvēks pelnīs naudiņu tā, kā teātris ļauj- kā runāto tekstu stenogrāfists, korektors. Tas, cik šāds ceļš var būt teatrālajā sabiedrībā nozīmīgs,rāda DDT iestudējumu ilgmūžība vai , precīzāk, īslaicīgums. Tātad- ātra nauda par kaut ko, kas tikpat ātri tiek aizmirsts un neizskatās, ka kādam vēl būtu vajadzīgs. Vēl iemesls pārdomām.  
  

P.S.

 

 

Dirty

I v

 

1)

notraipīt

 

2)

kļūt netīram

II a

 

1)

netīrs (par rokâm, veïu u. tml.)

 

2)

zemjains; zemes

 

3)

slikts (par laiku)

 

4)

nekrietns; zemisks

 

5)

neķītrs

 

6)

phisics radioaktīvs

Deal

 

1)

daudzums

 

2)

izsniegšana; izdalīšana

 

3)

dalīšana (kârðu)

 

4)

darījums (veikalniecisks); vienošanās

 

5)

rīcība

 

6)

political Americanism valdības kurss

 

7)

Americanism mahinācija; spekulācija

II v

 

1)

(p. un p.p. dealt ) izsniegt; izdalīt

 

2)

(p. un p.p. dealt ) spekulēt; tirgoties (in; ar)

 

3)

(p. un p.p. dealt ) iepirkties (at, with; zinâmâ veikalâ)

 

4)

(p. un p.p. dealt ) slēgt (darîjumu)

 

5)

(p. un p.p. dealt ) izšķirt (jautâjumu); aplūkot (with)

 

6)

(p. un p.p. dealt ) izturēties (with)

 

7)

(p. un p.p. dealt ) spert soļus; rīkoties (with)

III a

 

1)

priedes koka

IV adv

 

Komentāri (6)  |  2012-11-07 10:23  |  Skatīts: 7656x         Ieteikt draugiem       TweetMe   
Aiva Birbele* - 2012-11-07 17:05
Ai, ai, Skribenta kungs, vai tik atkal nav pārspīlēts ar žulti, par pamatu ņemot no citiem saklausīto.. :)
,,Dirty deal" teātris tāpēc ar' taisīts, lai jaunie režisori varētu izplosīties savā vēlmē pēc jaunām formām. Ja nav vēlēšanās to redzēt, var apmeklēt klasiskos teātrus. Bet tāda jauno cenšoņu vēlme vienmēr ir bijusi un būs. Un nevar visus mērīt pēc Šekspīra vai Blaumaņa iestudējumiem. Pasaule ir plaša, Skribenta kungs! Pietiek vietas dažādībai. Esmu redzējusi gana daudz DD izrāžu. Ir tādas, kas man ļoti patikušas, piem. Bikts, Mitjas mīlestība, Nepareizās dzīves skola. Un ir tādas, kas ne visai, piem. Izlaistie.
Un - Jānis Balodis ir tiešām cerīgs, nopietns dramaturgs, kurš IR uzrakstījis lugas. ( Klusā daba, Bikts, dialogus un dziesmu tekstus mūziklam ,,futbols uz podestiem") Viņš absolūti pelnīti saņēma balvu Spēlmaņu naktī par ,,Visi mani prezidenti".
Un es viņu apskaužu par to, ka viņam ir iespēja būt radošā grupā un kopā ar domubiedriem radīt izrādes.

Skribents007* - 2012-11-07 21:04
Par ro, ka autoramJānim Balodim ir darbs, arī man ir prieks, bet esošā situācija nav īpaši iedvesmojoša autoriem, jo , cik saprotu, to iespēju nav ļoti daudz, un balstīties tikai uz to, ka kādam kaut ko izredīģēt,'pierakstīt- tas radoši un literāri , domāju ka nepilnveido. ne velti no tādiem DDt plašā straumē ienāk jaunā režisoru paaudze lielajos teātros un reāli izput., apjūk. Nemāk strādāt lielai auditorijai. Var priecāties par tādiem DDt, ja Dailē, Nacionālajā, Krievu teātrī , Daugavpilī viss dramaturģiski un režijā ir ideāli, skatītāji uz rokām nēsā. Tomēr tā nav, Daugavpils pēdējā iestudējuma krīze, Dailes nespēja izmantot lielo skatuvi un visas sēdvietas, pat Nacionālajā scenogrāfiski saāurina, pietuvina ar dekorācijām spēles telpu. Labi, par NAcionālo man ir hipotēze, ka pēc zaglīgā un tiesātā direktora vadībā veiktā remonta kaut kas ar akustiku ir sabojāts, un scenogrāfi ar augstajām, tuvajām fona sienām glābj celtnieku sabojāto, lai skaņa tiktu līdz skatītājam. Nacionālajā vienmēr ir bijuši aktieri, kas vārdu varēja ainest līdz otrā balkona beigām, bet pārējos- ūķīšu režisori kļūst izmisuši, kad vajag kaut ko lielu izveidot. Arī ar normālu dramaturģiju netiek galā. Jo slavēti un loloti tieši par sav a ES un ūķīšu estētikas lološanu. Nesagatvo lielajai skatuvei.

gajputns* - 2012-11-18 22:12
man atmiņā iespiedās šī raksta 1.rindkopa http://satori.lv/raksts/4764/Teatra_skatitaja_pienakums_nav_iedzilinaties (tā, kas nav boldā). Kāpēc ar izrādem tā notiek? Tāpēc, ka mārketings... Būt sociālajos saziņas tīklos neko nemaksā un tad tur var "ieteikt", "retvītot" bezgalīgi... Nepamatojot. Līdz potenciālajam skatītājam veidosies priekšstats, ka tā ir izrāde, kas nu noteikti jāredz. Un nevar jau arī prasīt no teātriem, lai viņi kautrīgi, klusiņām pasaka- nu, atnāciet kāds lūdzu, mums te tāds eksperimentiņš, varbūt kaut kas jēdzīgs būs sanācis... Bet kaut kur ir jātrenējas, lai taptu patiešām labas un izcilas izrādes un vai šāds treniņš iespējams bez publikas?

Skribents007* - 2012-11-19 14:05
Piekrītu, ka teātrī jābūt iespējai eksperimentiem, citam skatījumama, bet tam jābūt, nepazaudējot tradicionālo, jo teātra pasaules būvēšanas uz eksperimentatoru veikuma šobrīd parāda problēmas. Nespēja izmantot lielas formas, tēmas,liela, profesionāla teātra apjomus. Nez kāpēc tie mūsu eksperimentatori, ienākot profesionālajā teātrī vēl arvien grib eksperiemntēt, kaut būtu laiks uz eksperimentos gūto pieredzi "paņemt" skatītāju.
Šobrīd, kad teātra eksperimentatori negrib balstīties uz nopietnu dramaturģiju( nemāk, neprot?), profesionālā teātrī , kur nevajag 3-4 izrādes,bet vairāk, daudz vairāk, rodas problēmas. No vienpusīgi attīstītām prasmēm, kuras nav derīgas visiem skatītājiem, visām spēles telpām.Nav derīgas izrādēm, kuras top uz lugas jeb nopietnas ,tradicionālas dramaturģijas pamata. Arī skatītāji ir citi gan alternatīvajos ūķīšos, gan lielajos teātros. Acīmredzot, talanta dažreiz pietiek, tikai lai aizkustinātu savus radus un draugus, bet ne tūkstošus,kuri gatavi pirkt biļetes.

gajputns* - 2012-11-21 20:52
tā ir ar to arī laikam atšķiras profesionāls dramaturgs, profesionāls režisors, ka viņam jāmāk strādāt ar dažāda lieluma zālēm, dažādos žanros, ar dažāda apjoma/garuma izrādēm. Bet kā viena jaunā talante, dramaturģijas kursa beidzēja atzina, viņai struktūras veidošana nepadodas un sagādā problēmas... Un A.Gauja jau pirms 2 g teritorija.lv saka: "dramaturgi vismaz pagaidām piedāvā fragmentāru daiļradi, kurai vēl trūkst vēriena un mērķtiecības."...Un nez vai nespēja veidot ko vairāk kā kaut ko fragmentāru,būtu jāpasniedz kā īpašs novatorisms un priekšrocība... Cik dramaturgi spētu uzbūvēt kādu tādu lugu kā savulaik pulksteņmeistars Bomaršē? Jā, ne tikai kautko uzrakstīt, bet uzbūvēt...
Bet, protams, lai izrādi pārdotu, teātri sauks gandrīz jebkuru režisoru par "talantīgo"... :)

Skribents007* - 2012-11-24 11:18
uzskatu, ka dramaturgs, veidojot darbu, jau to paredz notreiktiem iedstudēšanas nosacījumiem. Tātad prasmīgam režisoram jāizvēlas literārais materiāls, kas atbilst iestudēšanas vietai, potenciālajiem skatītājiem. Skatītājus,protams, var audzināt, veidot mazliet citādu izpratni, bet tā, lai piedāvātais neizskatās vienkāsrši un tikai- es tās tikai protu. Vismaz tā tie nedaudzie dzirdētie autori ir stāstījuši-strādā konkrētai auditorijai, ieliekot savu redzējumu.


- Pievienot komentāru:

Vārds:

Komentārs:

Drošības kods:

Atpakaļ